Digital innovation i stora bolag – vad är problemet?

Alla stora företag vet att de måste snabba upp sin digitala transformation och lyckas bättre och snabbare med digital innovation. Dagens diskussion på HejDigitalt Almedalen med inbjudna gäster och en stor publik, i samarbete med Veckans Affärer, handlade till stor del om att definiera problemet. (Under en workshop tillsammans med Hyper Island har vi dessutom listat 50 idéer på hur stora bolag kan jobba med digital innovation.)

Så här lät det från några av de medverkande (de avser inte i första hand sina egna organisationer, utan stora företag i allmänhet):

Anna Storåkers, Sverigechef, Nordea

  • Organisationen är uppdelad i stuprör som ej kommunicerar.
  • Affärsmodeller för traditionella businessen och nya satsningar krockar och är svåra att förena.
  • Det finns en rädsla för att släppa fram ofärdiga idéer.
  • Det finns en låg beredskap för att jobba i realtid.

 

Sara Öhrvall, seniorkonsult MindMill Network, styrelseledamot i bl a Bonnier News, Bisnode, Kicks, Nobelmuseet och Umeå Universitet

  • Organisationer är anpassade efter drift, inte innovation.
  • Några få personer jobbar med digital innovation, när det borde vara alla.
  • För få sorters talang och kompetens på ledningsnivå.
  • För slutna system.
  • Produktutvecklingsteamen kopplas bort för tidigt, de ska få iterera längre.

 

Per Svenningsson, Director Products och Ansvarig Innovation Space, Vattenfall

  • De vill att allt ska vara tryggt och säkert.
  • Det finns för lite entreprenöriell kompetens.
  • De tror att entreprenörer vill jobba med dem/oss. Men det vill de inte.

 

Micke Ahlström, Hyper Island

  • De fattar inte att det ytterst handlar om att förstå kundens behov
  • De är organiserade runt verksamheten, inte kunden
  • De har svårt att ta in idéer från andra branscher. De borde jämföra sig med dem som redan lyckats med digital transformation (oavsett bransch).
  • Det finns för få nördiga affärsansvariga!

 

Moderatorer Beata Wickbom, HejDigitalt och Ulf Skarin, Veckans Affärer.