44 idéer på hur företag kan agera som startup
Idag höll HejDigitalt! en workshop hos ATG i Almedalen på temat startupkultur och vad traditionella företag och organisationer lära av digitala snabbväxare.
För att genomföra digital transformation i praktiken, inser allt fler traditionella organisationer att de måste förändra kultur, arbetssätt och ledarskap och agera mer som en startup.
Vad krävs för att lyckas? Vad är viktigast att förändra i en traditionell organisation?
Här en lista på alla de förslag som togs fram med talare & publik:
- Starta från en vision och var värdedriven
- Låt experterna vara experter
- Skapa en attraktiv arbetsplats som attraherar talanger
- Engagemanget viktigt
- Tänk som en plattform
- Tänk skalbarhet
- Bli inte bara ett varumärke
- Prototypa
- Jobba i korta sprinter på ett par timmar eller dagar
- Utnyttja nätverk – ta in externa experter
- Internt i traditionella organisationer: starta projektgrupper där ni plockar in talanger och externa experter
- Miljö, att kunna verka fullt ut – flexibelt arbetssätt – undanröja hinder: kunna jobba från andra platser
- Kör parallella projekt i befintlig organisationen
- Ha ett “manifest”, en gemensam vision – viktigt att bryta ned det i delmål och per individ (på gång på ATG)
- Gå från höra till göra: inga tvåårsprojekt,
- Skär ner i mindre delar – kolla in snabba vinningarna
- Kontakt med verkligheten, öka samarbeten med kunder/målgrupperna
- Olika forum; till exempel ta in extern expertis i sprinter/utvecklingsprojekten.
- Vad? Hur? Allt är bråttom nu förtiden, skapa förutsättningar för att driva projekten. Vilken metod kan vara den bästa metoden/process att driva projektet? – hård facilitering krävs
- Hyper Island Toolbox, kolla där,
- Sälj, marknad och teknik jobbar tillsammans
- Fysiska miljön spelar in, mer öppet, rörligt
- Jobba beta-versioner i den digitala utvecklingen
- Köra tester, A-, och B-tester
- Bredda innovationslabben internt – ingen stängd klubb
- ”Väggen” – Visa tidigt det som jobbas med – alla får tycka till, införa ”demo-mötet”
- Transparens – ”ta ut allt på bloggen och visa vad vi gör”
- Alla får testa, klämma och känna
- Alfa testa – några får tycka till TIDIGT
- Skapa en gemensam kommunikationskanal som alla kan använda, även de som är på distans – t ex Periscope
- Var inte rädd för att misslyckas!
- Var beredd på klagomål – klagomål är bra – var medveten om att se över vad som är bra och dåligt
- Se över anställningsformerna, kanske behöver inte alla vara fast anställda – var inte låst
- Slimma bemanningen för att vara snabbrörliga – väx person för person
- Individerna viktiga – fånga individernas kompetens och personligheter, låt vissa få ta tid på sig att verka fram sina idéer
- Använd en kartläggning typ DISC – blå, röda, gula och gröna – för att kartlägga och se till allas personligheter i en organisationer
- ”Prototypledande” – nytt ledarskap, använda utifrån målgruppen, rita användarresan
- Möten, var tydlig med vad de ska ge
- Kundklagomål är bra!
- Transparens är en grundvärdering som alla borde ha
- Små”tuggor” inspiration & utbildning
- Använd enkla verktyg för att livesända, tex Periscope
- Starta microprojekt för att visa exempel på nya arbetssätt och starta igång
- Be medarbetarna gå ett antal gratis MOOC-kurser, tex EDX.org eller Coursera
KOMMENTERA – så fyller vi på listan löpande